Już na samym wstępie muszę Cię rozczarować. Nie istnieje coś takiego jak pozycjonowanie stron cennik. Usługa pozycjonowania bowiem jest to tak złożona, trudna czynność, że wycena zawsze jest indywidualna. Postaramy się przybliżyć Ci najważniejsze elementy, które wpływają na cenę pozycjonowania.
Kilka elementów ma bezpośrednio wpływ na wycenę usług SEO:
Każda firma podejmująca się wyceny powinna wziąć pod uwagę te czynniki podczas ustalania strategii związanych z pozycjonowaniem oraz budżetowaniem prac.
W tym przypadku kluczowe będą 3 aspekty:
W przypadku niewielkich stron internetowych, nakierowanych na promocję w wynikach lokalnych (np. miasto, powiat, miasta w obrębie kilkunastu km) koszt zazwyczaj zamyka się w okolicach 700-900 zł netto miesięcznie.
Jeśli chodzi o większe strony, bardziej znaczącą konkurencję oraz obszar (np. całe województwo, miasta wojewódzkie, cała Polska) to tutaj rozpiętość cenowa jest dużo większa i ciężko jest podać jednoznaczny koszt. Zazwyczaj ceny zaczynają się od ok. 1 500 zł netto miesięcznie, a kończą na wartościach kilku tysięcy.
Koszt pozycjonowania sklepu internetowego wycenia się w sposób podobny do statycznej strony, jednak trzeba wziąć pod uwagę dodatkowe czynniki:
Zazwyczaj minimalny budżet niezbędny do przeprowadzenia skutecznego SEO dla sklepów internetowych zaczyna się od kwoty ok. 3 500 zł netto miesięcznie. W tej kwocie zawarte są wszystkie prace związane z poprawą widoczności w Google.
W przypadku większych sklepów, w konkurencyjnej branży budżety są wielokrotnie większe – wprost proporcjonalne do trudności prowadzonych prac.
Bardzo ważną kwestią jest dokładne ustalenie zakresu prac SEO prowadzonych przez Agencję oraz sposób budżetowania w trakcie pozycjonowania stron internetowych. Pozwoli to uniknąć rozczarowań na każdym etapie prac.
Rzetelnie podchodzący do swoich obowiązków Wykonawca powinien dokładnie zaakcentować elementy pracy, jakie będzie prowadził oraz uzasadnić dlaczego konkretną kwotę kosztuje pozycjonowanie w jego przypadku.
Generalnie powyższe czynności co do zasady powinny być wliczone w cenę całej usługi i nie powinny generować dodatkowych kosztów. Często jednak Wykonawca zawęża zakres wykonywanych prac do konkretnych ilości danej pozycji – czyli określa dokładnie pozyskaną liczbę linków, ilość napisanych znaków na bloga czy ogólnie na potrzeby strony WWW lub e-sklepu, etc.
Ma to oczywiście wiele korzyści, ponieważ pozwala kontrolować pracę Agencji, jednak nieświadomy Klient może się nieco zdziwić jeśli dokładnie nie zapozna się z umową / warunkami współpracy i uzna, że wszystko w pełni zawiera cena pozycjonowania.
Ważne jest to, aby nie szukać usługi typu tanie pozycjonowanie – w tym przypadku cena ma duże przełożenie na jakość wykonywanych prac. Oczywiście wysoka cena usługi nie oznacza, że efekty będą współmiernie dobre. Powinna Cię jednak mocno zastanowić niska cena jaką oferują niektórzy Wykonawcy. Podobnie jak w innych branżach, również w branży IT nie da się pracować tanio, szybko, dobrze.
Koszty pozycjonowania strony z roku na rok zwiększają się. Wynika to nie tylko z rosnących kosztów pracy ale również z ewolucji branży SEO, która wymusza działania wielowymiarowe – a przez to wysoko-kosztowe.
Dlatego przy wyborze odpowiedniej Agencji sugeruj się jakością pracy, a nie oferowaną ceną.
Model rozliczenia wyłącznie za efekty od długiego już czasu nie jest powszechnie stosowany. Wybieranie słów kluczowych, a następnie dokładne rozliczenie w oparciu o nie odeszło do lamusa – najpewniej bezpowrotnie. Oczywiście w dalszym ciągu wybiera się słowa kluczowe, które są priorytetowe. To pozwala na badanie efektów oraz ma często wymiar bardziej brandingowy / wizerunkowy niż służy realnemu pozycjonowaniu, którego zadaniem jest dostarczanie an stronę ruchu z Google najwyższej możliwej jakości (co nie zawsze wiąże się z pozycjonowaniem strony na ściśle wybrane, główne frazy).
Przejście na model rozliczenia opartego na stałym ryczałcie ma kilka powodów. Przede wszystkim chodzi o wysokie koszty samej usługi – Usługobiorca nie chce ponosić pełnego ryzyka nieosiągnięcia określonych rezultatów, a przez to braku zwrotu poniesionych wydatków (często nie z jego winy).
Druga kwestia to bardziej efektywne planowanie prac. Posiadając niezmieniający się, miesięczny budżet jest w stanie dokładnie planować wszystkie prace nie martwiąc się o zwrot nakładów. Daje to korzyści zarówno Wykonawcy jak i Zlecającemu – każda ze stron ma określone obowiązki, które łatwo jest egzekwować.
Kolejnym aspektem jest przejrzystość współpracy. Wykonawca dokładnie wie jakie koszty może ponieść i jakie efekty musi uzyskać. Klient zaś na żadnym etapie nie zostanie zaskoczony wyższą niż planował fakturą za osiągane efekty.
Często w wątpliwość poddawana jest cykliczność opłat za pozycjonowanie. Wynika to najczęściej z nieznajomości tematu jakim jest pozycjonowanie stron. Jest to bowiem usługa wykonywana przez cały czas, cyklicznie. Nie da się wypozycjonować strony jednorazowo i liczyć na to, że wypracowane pozycje utrzymają się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania.
O ile pozycjonowanie lokalne potrafi utrzymywać się nieco dłużej “bez opieki”, o tyle widoczność sklepów internetowych dość szybko zmienia się na gorsze bez odpowiednich prac związanych z wypracowaniem i utrzymaniem pozycji w rankingu.
Biorąc więc pod uwagę fakt, że praca nad SEO jest ciągła to i koszty ponoszone przez Wykonawcę są ponoszone przez cały czas, każdego miesiąca. Dlatego Klient, któremu zależy na skutecznym pozycjonowaniu strony lub sklepu musi liczyć się z cyklicznymi opłatami za usługę.
Pojęcie “droga usługa” to bardzo szerokie i subiektywne określenie. Z całą pewnością nie zawsze, nie w każdej branży i nie w każdym regionie opłaca się wykonywać dobrej jakości działania SEO. W tym wypadku to ile kosztuje pozycjonowanie stron powinno być racjonalnie wyceniane przez Agencję na podstawie indywidualnej, szczegółowej analizy.
Gdyby jednak próbować ogólnie oceniać cennik pozycjonowania w oparciu o korzyści jakie otrzymujemy w przypadku skutecznych działań SEO to nie jest to droga usługa.
Ruch z wyszukiwarki Google zazwyczaj charakteryzuje się bardzo dobrą jakością. W przypadku stron lokalnych można to zmierzyć ilością osób, które wchodzą na stronę w poszukiwaniu produktów lub usług a następnie podejmują kontakt / odwiedzają stacjonarną lokalizację. Odpowiednie mierzenie tego to temat na inny wpis, ale w dużym skrócie da się to mierzyć.
W przypadku pozycjonowania sklepu internetowego skuteczność mierzona powinna być konwersją, a więc wynikiem sprzedaży w odniesieniu do kosztów. Im sprzedaż większa, a koszt niższy tym oczywiście lepiej dla Klienta. Zazwyczaj źródło ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania charakteryzuje się bardzo dobrą konwersją (często najlepszą ze wszystkich kanałów).
W przypadku sklepu internetowego mierzenie konwersji jest stosunkowo proste. Bardzo dobrze w tym przypadku sprawdza się Google Analytics, w którym pomiar konwersji e-commerce jest stosunkowo prosty do włączenia. W przypadku korzystania ze sklepów internetowych w formie abonamentowej sprowadza się to do włączenia odpowiedniej funkcji w ustawieniach Google Analytics. Wówczas w odpowiedniej kolumnie widzimy ilość sprzedaży wygenerowanej przez dany kanał. Pozwala to na łatwy pomiar konwersji na zasadzie koszt pozycjonowania vs bezpośrednia sprzedaż z Google.
Podsumowując – dobre pozycjonowanie stron internetowych lub sklepów nie jest drogie i pozwala uzyskiwać doskonałe efekty sprzedażowe.
Cennik pozycjonowania stron jak widzisz to pojęcie bardzo szerokie. Wysokie koszty na pierwszy rzut oka kryją jednak w sobie bardzo wiele aspektów, które firma pozycjonerska musi wziąć pod uwagę podczas prac (dobranie fraz, audyt i optymalizacja strony, monitoring Google, dostarczenie treści, content marketing, pozyskiwanie linków, raportowanie). Dlatego cennik, a raczej wycena SEO dla każdej firmy powinna być indywidualna. Tylko wtedy uda się odpowiednio zestroić koszt całej usługi w taki sposób, aby na końcu całego procesu znajdował się zadowolony Klient, któremu współpraca się opłaca.
Nie warto w przypadku wyboru Agencji kierować się jedynie zagadnieniem “ile kosztuje pozycjonowanie”, ponieważ koszt pozycjonowania nie zawsze niesie za sobą określoną jakość. Zarówno drogie jak i bardzo tanie usługi mogą okazać się nieskuteczne. Ceny pozycjonowania są bardzo różne – od skrajnie wysokich po skrajnie niedowartościowane. Szczerze mówiąc ciężko powiedzieć co jest gorsze.
Dlatego przy wyborze odpowiedniego Wykonawcy warto zasięgnąć opinii oraz zadawać dużo pytań przed podpisaniem umowy, aby wybór padł na firmę, która zaoferuje najbardziej racjonalny koszt pozycjonowania strony. Jakiekolwiek wątpliwości należy od razu wyjaśniać, aby uniknąć rozczarowań podczas technicznej współpracy w zakresie pozycjonowania strony lub sklepu.
Pomożemy Ci rozwijać biznes w internecie w spośób kompleksowy, lub wykorzystując jedną z poniższych usług, której akurat potrzebujesz.
Kompleksowe wsparcie online dla Twojego biznesu – od strategii po realizację i ocenę wyników.
Skuteczne kampanie Google Ads oparte o dane. Zamów darmowy audyt konta.
Bezpieczne, sprawdzone metody pozycjonowania zwiększające widoczność w wynikach wyszukiwania.
Stosujemy zaawansowane rozwiązania z dziedziny AI, aby ulepszać i przyspieszać procesy.