m

Get your business to the new heights in no time. It’s super easy with BoostUp.

 

Ile kosztuje sklep internetowy?

Podobnie jak w przypadku wielu innych pytań z dziedziny IT nie da się w sposób jednoznaczny na nie odpowiedzieć. Powszechnie uważa się, że otworzenie sklepu internetowego to czynność prosta, niewymagająca dużego wkładu finansowego na start. Czy jest tak rzeczywiście? Poniżej przedstawimy 2 modele, w których można budować sklepy e-commerce. Pierwsza z nich to sklep dedykowany, druga zaś to model SaaS, czyli w abonamencie miesięcznym lub rocznym.

Koszt przygotowania dedykowanego sklepu internetowego

Na dedykowane rozwiązania w zakresie przygotowania sklepu internetowego powinien decydować się Przedsiębiorca, który ma już doświadczenie w e-handlu. Wynika to z tego, że rozwiązanie to jest kosztochłonne na samym początku, a właściciel takiego sklepu powinien mieć wiedzę na temat tego jak sklep docelowo ma wyglądać i funkcjonować. Bez odpowiedniego doświadczenia wiele rozwiązań może zostać stworzonych w niewłaściwy sposób. Sama wizja tego jak ma wyglądać Twój e-commerce to za mało. Musisz poznać rynek, swoją konkurencję i przede wszystkim Twojego Klienta, ponieważ to właśnie dla niego tworzony jest sklep.

Jest to więc świetna opcja jeśli:

  • prowadzisz już sklep internetowy i chcesz zrobić krok do przodu,
  • wymagasz niekonwencjonalnej funkcjonalności, której nie da Ci standardowy sklep,
  • chcesz się mocniej wyróżnić na tle konkurencji,
  • planujesz w przyszłości skalować biznes tworząc kolejne sklepy na bazie obecnie tworzonego dedykowane rozwiązania,
  • chcesz osiągnąć pełną niezależności od abonamentowych platform sklepowych.

Przygotowując szacunkowy koszt stworzenia dedykowanego e-sklepu założyliśmy, że:

  • w sklepie znajdować się będzie do 500 produktów, które trzeba ręcznie dodać do bazy,
  • Klient dostarcza opisy kategorii oraz zdjęcia, dodanie leży po stronie wykonawcy,
  • sklep tworzony jest na gotowym frameworku, np. na Prestashop,
  • niecodzienne funkcjonalności nie odbiegają znacząco od standardowych funkcji,
  • grafika opiera się o szablon premium + modyfikacje według wytycznych Klienta,
  • do wykonania pełna konfiguracja płatności oraz form dostaw + potrzebnych podstron statycznych (kontakt, regulamin, polityka prywatności etc.).

W takim przypadku na koszt stworzenia dedykowanego e-sklepu składają się:

  • serwer – w zależności od wielkości i popularności sklepu od 300 zł do kilku tysięcy złotych rocznie (lub więcej w przypadku bardzo popularnych sklepów),
  • domena – ok. 70 zł rocznie,
  • prace programistyczne – koszt rbh to ok. 120 zł netto. Szacunkowy czas pracy programistów to ok. 80-100 h, co daje koszt 9 600 – 12 000 zł,
  • grafika – szablon premium+ modyfikacje – ok. 1 500 zł,
  • wprowadzenie produktów (ok. 500 sztuk), stworzenie kategorii nawigacyjnej – ok. 3 000 zł,
  • konfiguracja, testowanie – ok. 1000 zł.

suma: ok. 17 000 zł netto

czas wdrożenia: 1-3 miesiące.

Samo stworzenie sklepu to tak naprawdę punkt wyjścia. Należy jeszcze doliczyć późniejsze wsparcie techniczne w razie problemów. W przypadku rozwiązań dedykowanych pytanie nie brzmi czy, a kiedy nastąpi pierwsza awaria, nad którą pochylić będzie się musiał programista. Nawet najlepiej wykonany sklep wymaga poprawek od czasu do czasu. Szacunkowy koszt utrzymania sklepu pod względem technicznym, zakładając, że koszt rbh programisty to 120 zł netto, można oszacować na 300-500 zł netto miesięcznie. Koszt nie zakłada większych modyfikacji, a jedynie naprawa błędów bieżących.

Koszt przygotowania sklepu internetowego w abonamencie

Jest to zdecydowanie lepsza opcja dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce. Rozwiązanie to nie daje tak dużego pola do manewru jeśli chodzi o wygląd, funkcjonalność czy optymalizację jak rozwiązanie dedykowane, jednak ma dużo zalet. Jest to rozwiązanie szybsze we wdrożeniu, tańsze i dające pełną kontrolę nad kosztami. W samym abonamencie bowiem znajduje się już asysta techniczna, która naprawi Twój sklep w razie nieoczekiwanych problemów.

Będzie to dobry wybór jeśli:

  • nie chcesz ponosić dużych kosztów stworzenia sklepu,
  • chcesz szybko ruszyć z e-handlem,
  • nie wymagasz niestandardowych rozwiązań,
  • chcesz mieć ciągłe wsparcie techniczne od Twórcy sklepu,
  • zależy Ci na niskich kosztach obsługi sklepu.

Na koszt uruchomienia sklepu internetowego w abonamencie składają się:

  • zakup domeny, pod którą będzie działał Twój sklep – ok. 70 zł rocznie,
  • abonament sklepu – zazwyczaj pierwszy rok objęty jest promocją i koszt nie przekracza 400-800 zł. Po roku, przedłużenie na kolejne 12 miesięcy to zazwyczaj koszt x 3 względem pierwszej kwoty, czyli szacunkowo 1 200 – 2 400 zł rocznie. Wiele zależy jednak na jaką platformę abonamentową się zdecydujesz, każda ma swoją politykę cenową oraz różne pakiety w zależności od funkcjonalności,
  • szablon graficzny – można korzystać z darmowego szablonu lub dokupić w formie jednorazowej opłaty nowy szablon, jego koszt to ok. 500 zł,
  • wprowadzenie produktów do sklepu – zakładamy w wycenie ok. 500 produktów – ok. 3 000 zł,
  • konfiguracja, testowanie – ok. 1 000 zł.

suma: ok. 5 000 zł netto

czas wdrożenia: 2-4 tygodnie.

Warto w tym przypadku zauważyć, ze lwią częścią kosztów jest wprowadzenie produktów. Samo stworzenie, włączenie sklepu to koszt ok. 2 000 zł.

Reasumując – czy potrzebuję dedykowany sklep czy wersja abonamentowa mi wystarczy?

Kluczowe przy podjęciu decyzji jest dokładne przeanalizowanie Twoich potrzeb. W zdecydowanej większości przypadków, startując z e-handlem wystarczający jest sklep w abonamencie SaaS. Przemawia za tym prostota, niska bariera wejścia i szybkość przygotowania. Jeśli natomiast wiesz, że Twój sklep wymaga nietuzinkowych rozwiązań i zamierzasz w najbliższym czasie rozszerzać działalność to warto zastanowić się nad wersją dedykowaną.

Masz pytania do artykułu?

Chętnie rozwiejemy Twoje wszystkie wątpliwości.

    Dane kontaktowe

    Nasze biuro:
    500 010 606
    info@mediapremium.pl

    ul. Wolności 24 / 2.13/2, 58-260 Bielawa

    Dane firmowe:

    Mariusz Lach Media Premium
    ul. Tulipanowa 3/14
    58-260 Bielawa

    NIP: 882-196-32-12
    REGON: 021349396

    Nasza ocena:

    5 / 5. 6